Rhezza

Stage 2

Blog 3 | Stage 2 | 21/05/2021

PAP
In blog 2 van mijn 2e stage heb ik al aangegeven wat voor overlap de opdrachten hebben met mijn PAP. Elke opdracht die ik vanuit URBN heb gekregen heb ik zodanig toegepast dat het op mijn PAP aansluit. Hierdoor zijn vrijwel al mijn werkzaamheden en taken dingen die aansluiten bij mijn passies en interesses. Ik heb het idee dat ik daardoor (extra) veel heb geleerd tijdens mij stage. Daar zou ik een hele uitgebreide lijst van kunnen maken! Per kopje heb ik aagegeven wat ik geleerd heb per opdracht. De belangrijkste punten die ik heb mee gekregen hier is het gehele proces. Concreet: dat ik vanuit niets een onderzoek moet doen, het vervolgens moet pitchen en alles in eigen handen heb. Dit is anders dan op school waarbij alle deadlines gegeven word met een lijst vol eisen. Ik merk dat ik het prettig vind om zelf, in overleg met anderen, een planning te maken met deadlines enz. Het zorgt er voor dat ik gemotiveerder ben voor het hele proces.

Gedragsaspecten

Werkprocessen
In URBN wordt heel zelfstandig gewerkt. In overleg met coaches maak je een planning. Vervolgens ben je zelf verantwoordelijk voor het proces. Wekelijks bespreek ik dit met mijn coach of groepsgenoten. Je werkt natuurlijk ook in een team verband dus dat moet je goed kunnen comuniceren. Daarom heb ik hier een standart werk procces dat ik zelf fijn vind om te gebruiken.

Voorbereiding
Het is heel fijn om in het begin van het project vast te stellen wat er moet gebeuren. Daarom is het ook handig om in het begin deadlines en taken vast te stellen. Zo beginnen we met 1 week voorbereiden. Iedereen gaat in deze week dan een mood-/ styleboard maken en zijn/haar visie vorm geven. Vervolgens komt er dan een pitch. Iedereen kan de boards en visie presenteren. Met de hele Academy kiezen we vervolgens een richting.

Planning
Zodra de voorbereiding klaar is word de planning gemaakt. We gebruiken Notion als onze gesamelijke agenda. Hierin kan iedereen zien wat hij/zij die dag, week of zelfs maand moet doen. Dit is ook handig omdat je direct de agenda van je collega's kunt zien. Waardoor je efficenteren

Name
Feedback

Name
Feedback

Name
Feedback

Name
Feedback

Feedback


Leontien

Mark

Blog 2 | Stage 2 | 12/03/21

Mijn projecten
Hier bij URBN heb ik veel mogelijkheden gekregen om aan projecten te werken. Zo hebben we een spoor A en een spoor B. Spoor A houdt in dat je bezig bent met projecten voor URBN. Hierin maken we een koppeling met mijn skills en de doelen vanuit school. Je spoor B houdt in dat je bezig bent met projecten voor jezelf. Aan het begin van mijn stage heb ik een droom/ambitie uitgeschreven. Binnen Spoor B werk ik aan concrete stapjes om mijn doelen te behalen. Zo heeft elke stagair zijn eigen spoor A & B kunnen invullen. Werken met professionele en persoonlijke doelen komt overeen met je PAP van Mediacollege Amsterdam.

Spoor A & B
Voor mijn spoor A heb ik een aantal projecten op mij genomen. Zo heb ik aan de volgende projecten gewerkt:

  • Merchandise (Kleding)
  • Content (Video & Fotografie)
  • Branding
  • Magazine

Voor mijn spoor B heb ik gefocussed op 1 ding. Dat is mijn eigen kleding bedrijf (EZU clothing).

Spoor A

Merch (Kleding)
Het project voor de merch bestond eerst alleen uit de kleding designen. Alle vormgevers hebben een aantal designs gemaakt. De community kiest vervolgens welke 6 designs geproduceerd gaan worden. Hierbij kwam later ook het zoeken naar een leverencier voor de kleding en het puzzelen met de prints zo mooi mogelijk om de stoffen te krijgen. Dit bleek nogal een uitdaging te zijn! Ik heb erg veel geleerd door in de praktijk te oefenen. Met designs, bestandstypen, kleuren, de printer en de manieren van drukken.

Ik heb de designs gemaakt in Photoshop of in Illustrator. Elk design moet je kunnen verantwoorden waarom je denkt dat het bij URBN past. Hiervoor werd dan ook een pitch voor ingepland. Er werd hier door de hele academy gekozen welke designs door gingen en welke niet. Deze meeting was bedoel voor een feedback. Zo had iedereen na die meeting nog een week de tijd om alles te verbeteren.

Design, URBN Village, Kleding, Merch

Vervolgens moesten we aan de slag met kleding drukken. We hebben er bewust voor gekozen om dit proces zelf vorm te geven ipv alles bestellen. Samen met 2 andere collega's kreeg ik de taak om dit te regelen. Hierbij moesten we een leverancier voor de kleding vinden. Daar waren natuurlijk een paar eisen aan verbondn. Buiten de prijs moesten we ook reking mee houden met kwaliteit. Hiervoor moesten we kleding zoeken van het merk "Gildan". Dit bleekt al een bekend merk te zijn met goeie kwaliteit. Vervolgens moesten we ook rekening houden met de leveringstijd. Nadat we veel leveranciers gebeld hadden waren er een handvol bedrijven die hieraan voldoen. Het koste ongeveer een week om deze informatie te regelen.

kleding, test, merch kleding, test, merch

Tot slot moest de print nog geregeld worden. Dit proces had een stuk soepeler gekund. Het is uiteindelijk wel gelukt. We hadden al een pers en plotter die klaar waren om gebruikt te worden. Er was alleen nog een printer nodig voor de prints zelf. Daarom ging ik eerst onderzoeken wat voor een soort printer we nodig hadden. Meeste informatie was online te vinden. Voor alle overige informatie ging ik bellen naar bedrijven die de printers aanboden. Zo kon ik duidelijk antwoord krijgen op alle vragen. Daar bleek uit dat we ook nog een speciale transfer folie nodig hadden.

Dit zou allemaal prima zijn... als we de juiste folie binnen zouden krijgen! De leverancier van de printer en papier had de folie verwisseld met een ander soort folie. Na veel bellen en communiceren bleek dus dat de folie verkeerd was. Dit was te zien doordat het er glad uit zag in de video. Na veel moeite was het uiteidenlijk dus wel gelukt. Van deze opdracht alleen al heb ik dus enorm veel van geleerd. Zo heb ik geleerd een pitch te houden, mijn visie te onderbouwen, communicatie & netwerken en wat ik het belangrijkst vind is het onderzoekend gedrag. Niet opgeven als het niet lukt, maar blijven proberen, dingen uitzoeken, vragen stellen en bellen.

Content (Video & Fotografie)
De content van URBN was het eerste waar we mee bezig gingen. Zo gingen we in de eerste week een grote brainstorm sessie houden. Hierbij gingen we denken over alle toffe ideeën die onze doelgroep leuk zou vinden. Groot voordeel; met de Academy zijn we zelf ook onderdeel van de doelgroep! Door goede content wordt de drempel lager om naar URBN te komen voor onze doelgroep. In de brainstorm sessie werd niks eruit gelaten. Alle ideeën, hoe gek dan ook, werden genoteerd. Na de brainstorm sessie gingen we filteren welke ideeën goed zijn/mogelijk zijn om mee aan de slag te gaan.

Elke week gingen we dan ongeveer 2 challenges opnemen. Hiervoor heb ik dan gefilmd, in meegespeeld en zelfs 1 geëdit. Puur om te ervaren of ik dat leuk zou vinden.

Dit valt allemaal te zien op de instagram van URBN Village. Ook worden er elke dag foto's gemaakt. Dit kan zijn van de ruimtes van URBN Village, de jongeren, behind te scene etc. Dit hele procces van content creeëren gaat altijd heel soepel. Vaak is er wel druk door de deadlines en doordat alles snel geüpload moet worden. Maar dit is allemaal haalbaar. Zeker met een team zoals URBN.

Branding
URBN had een nieuwe branding nodig. Dus het was aan de designers om met een moodboard te komen. Dit gingen we maken om een sfeer te creeëren. Hier kreeg je 1 week de tijd voor. Vervolgens werd het weer gepitched. Zo ging iedereen zijn/haar moodboard uitleggen en onderbouwen. Hierop ging de begeleider/coach van de branding vervolgens een definitief moodboard/ styleboard van maken. Zo heeft hij van alle aspecten die gepresenteerd waren een volledige moodboard gemaakt. Mijn moodboard heb ik gemaakt in Behance. Dit was een gemakkelijke manier om bijv. Pinterest afbeeldingen en projecten op te slaan. Ik vind het voornamelijk handig om op een nieuw platform op inspiratie te komen. Zo kan je op frisse, nieuwe ideeën komen.

branding moodboard, URBN branding moodboard, URBN

URBN Magazine
Er was al een tijdje het idee om een fysiek magazine uit te brengen voor URBN. 1 of 2x per jaar. Hierin worden dan interviews gehouden, jongeren in de Spotlights gezet en achtergrond informatie/ behind the scenes verhalen rond projecten en events verteld. Ook dit proces is begonnen met eerst een moodboard maken in Behance. Vervolgens gingen we dan een digitale schets maken in Indesign om te presenteren wat je idee is. Hier kregen we allemaal een week voor. Na die week hadden we een pitch om te laten zien wat ons gezamenlijke idee is. ten slot hadden we een planning gemaakt om deadlines te stellen wanneer alles af en gepresenteerd moet zijn. We zijn nu nog midden in het procces en zijn bezig alle onderwerpen in beeld te brengen. Het streven is om eind van de zomervakantie het magazine volledig af te hebben.

Spoor B

Eigen onderneming
Ik ben een eigen onderneming begonnen onder de naam EZU Clothing. Zoals de naam al aangeeft is dit een kledingbedrijf. Hiervoor heb ik al veel moeten doen en ben ik nog met heel veel bezig! De eerste stap voor mijn onderneming was onderzoek doen. Denk hierbij aan onderzoek naar de doelgroep, naar leveranciers, apparatuur maar ook onderzoek naar het starten van een bedrijf. Een bedrijsplan schrijven, concurrentie zoeken en inspiratie vinden.

Toen dit zo goed als af was begon ik aan concept en design. Kijken wat voor soort design met wat voor style past bij de doelgroep. Ook ging ik kijken of ik de design zelf zou maken of laten maken. Op het moment ben ik bezig met het procces van de designs maken. Hiervoor heb ik mijn tekeningen op papier geschets en probeer ik het in photoshop te digitaliseren. Voor het concept gedeelte hiervan probeer ik dan 10 schetsen te maken. Van die 10 schetsen kies ik er 3 uit om te realiseren. Zodra dat gedaan is maak ik voor elke schets een moodboard. De volgende stappen zijn dan de designs uitwerken en realiseren. Zodra ze klaar zijn print ik ze op kleding en zal ik een fotoshoot houden. Dit is handig voor de website. Het is het beeld van EZU naar buiten. Ook zou ik deze foto's handig kunnen gebruiken voor de socials. Online wil ik me vooral richten op instagram, youtube, tiktok, twitter en discord. Dit zijn de platforms waar de doelgroepte vinden is. Vervolgens is het verplicht mij in te schrijven bij de KVK als ik orders via mijn website wil kunnen ontvangen.

Wanneer al deze stappen klaar zijn kan de verkoop beginnen. De punten waar ik op het moment tegen aan loop is de design en realisatie. Het designen van de kleding. De uiteindelijke designs vind ik nog lastig. Wat gaan de producten worden waarmee ik mezelf op de kaart wil zetten? Het andere lastige punt is het realiseren. Nu zit ik in het procces om nog te onderzoeken hoe je het beste kleding kan drukken. Zo heb ik verschillde folies geprobeerd, druk manieren en print manieren. In mijn Spoor A heb hier allemaal mee kunnen oefenen rond de merch van URBN. Vooralsnog elke keer vooruitgang maar nog net geen resultaat dat verkoopbaar is. Hiervoor ben ik afgelopen dinsdagen ook nog naar Mediacollege gegaan. Het proces is een mooie uitdaging, maar het gaat hoe dan ook lukken! Zodra dit allemaal is gelukt is alles te zien en vinden op mijn website (ezuclothing.nl).

Conclusie
In de PAP heb ik meerdere dingen genoteerd. Zo heb ik er staan dat ik kleding zou willen kunnen designen. Ik had eerder al aangegeven dat het is gelukt en er zelfs meer van heb kunnen leren. Vooral door het onderzoekend gedrag. Ik merk dat ik dit ook heel goed voor mijn eigen onderneming kan gebruiken. Ik heb als 2e punt dat ik video's zou willen kunnen maken/ editen. Ik heb hiermee kunnen oefenen rond de contentshoots van URBN. Dit valt zoals eerder aangegeven te zien op de instagram van URBN Village. Dit was een leuke ervaring omdat ik het nooit op deze manier had gedaan. Zo merk ik wel goed dat dit echt een leuke richting is, maar niks voor mij. Ook dat is goed om te leren. Zo komen we bij het 3e punt dat Mark mij heeft gegeven, het filteren/ trechteren van vaardigheden. Dit is voornamelijk hadig in de praktijk later zodra ik mij meer moet specialiceren. Er was hier dan ook duidelijk te zien dat video's bewerken leuk is als eigen hobby maar niet als beroep. Ook heb ik ontdekt dat het onderzoeken en concepten bedenken juist goed bij mij past. Tot slot heb ik mijn eigen onderneming als laatste leerpunt. Hiervan heb ik wel het meeste van geleerd.

Feedback

leontien

Mark

Blog 1 | Stage 2 | 12/03/21

Waar loop ik stage?
Ik loop deze periode stage bij URBN Village in Lelystad. URBN is de locatie voor jongeren om hun creativiteit en talenten verder te ontwikkelen. Mark Nieborg is de oprichter en eigenaar van URBN village. Mark is mijn eerste aanspreekpunt binnen URBN Village.


URBN Village
URBN Village is al in het voorjaar van 2018 ontstaan toen Mark Nieborg tientallen ideeën en wensen van jongeren ging verzamelen. Deze ideeën waren niet of nauwlijks te realiseren doordat de wensen te verschillend waren. Het ging dan voornamelijk om (indoor) sportfaciliteiten, muziekstudio's, ateliers & leer- en werkplekken.

In de zomer van '18 zijn er een aantal pizza-sessies geörganiseerd om te brainstormen hoe dit toch te realiseren zou zijn. Zo begon het eerst met onderzoek naar jongerencultuur. Vervolgens werden sleutelfiguren en (potentiele) ambasadeurs betrokken. Uiteindlijk in november van 2019 had URBN Village alles gereed om open te gaan en hadden ze een fysieke plaats voor URBN Village.

Doelgroep
De doelgroep van URBN Village is in principe jongeren tussen de 14 en 25 jaar (generatie Z). Generatie Z zijn de mensen geboren tussen 1995 en 2010. Iedereen is welkom bij URBN, maar de focus ligt vooral bij jongeren die bewust bezig willen met zichzelf ontwikkelen. Je hoeft niet perse heel erg goed te zijn in iets, maar je moet wel de motivatie hebben om met iets bezig te gaan. URBN is geen hangplek of buurthuis.

De dynamiek en verschillende invalshoeken van URBN komen terug in het logo. Hier zijn de 4 letters in andere kleuren met allemaal een shading naar een andere kant. Dit is gebaseeerd op het fijt dat elk persoon die bij URBN komt uniek is en anders dan andere. Op het logo is hier "URBN" ook duidelijk te zien in vergeleken met "village", dit ook omdat het vaak alleen "URBN" genoemd wordt.

Een dag in URBN
We beginnen de dag met een stand up om 9:45. Hierbij vertelt iedereen wat hij/ zij gaat doen die dag. Hier is dan mooi te zien of mensen elkaar kunnen helpen of aanvullen met de dingen die ze gaan doen. Zodra dat gedaan is gaat iedereen direct aan de slag met zijn of haar opdrachten. Zo hebben we verschillende opdrachten die hier uitgevoerd worden van kleding designen tot foto's maken of bewerken. Stagiairs zetten hun skills in om de doelen van URBN te bereiken, maar we krijgen ook alle ruimte om aan onze persoonlijke leerdoelen te werken. Vaak is er een overlap met de doelen vanuit de opleiding.

Leerdoelen
De leerdoelen die Ik heb staan voor deze stage verschillen nog al van elkaaar. Zo heb ik staan "Het designen van merch" Hiermee word bedoelt dat ik het design werk ga maken voor URBN met jongeren tussen de 14 en 15 als doelgroep. Daar zou ik ook graag het onderzoek willen doen voor de leveranciers.

Ook heb ik staan dat ik wil leren filmen en editten. Hierbij ga ik voornamelijk de dingen opnemen die achter de schermen gebeuren. Hiervan wordt dan een "weekly recap" gemaakt. Voor mij is het heel interessant om het volledige creatieve proces te doorlopen. Brainstormen, filmen, ondertitelen en editten.

Voor mijn eigen leerdoel heb ik het oprichten van een eigen kledingbedrijf. Hierbij komt van alles kijken, dit is natuurlijk een hele breed leerdoel. Zo ben ik bezig met onderzoek naar branding, mijn doelgroep, een swot analyse en nog veel meer.

Ik zie dit onderdeel als afgerond zodra ik mijn kleding & designs ingekocht heb, mijn website online staat, ik bij de kvk ingeschreven sta en ik klaar ben voor verkoop.

Het leerdoel dat Mark mij heeft gegeven is het kunnen filteren en trechteren van sterke en zwakke punten/ vaardigheden. Dit komt voornamelijk doordat Mark ook inziet dat mijn interesses heel breed zijn. Dit valt ook te zien in mijn PAP, Zo wil ik kleding designen, filmen, fotograferen, editten van zowel foto als film, het oprichten van mijn eigen bedrijf en nog veel meer.

Vorige stage
Op mijn vorige stage had ik als leerdoel het kunnen vertalen en verwerken van wat een opdrachtgever/ klant zou willen. Dit heb ik bij URBN goed kunnen gebruiken voor bijvoorbeeld het filmen & fotograferen en het editten. Dit leerdoel is heel anders dan de leerdoelen die ik bij URBN heb opgeschreven,

Zo gaat het hier om communiceren met klanten en ben ik meer naar de creative richting op gegaan bij URBN. Ook heb ik bij mijn eerste stage genoteerd dat ik zou willen kunnen netwerken, dit is voornamelijk handig voor mijn eigen bedrijf of mogelijke werkgevers. Zo moet ik kunnen communiceren met een leverancier, fabrikant of potentiele klanten.

Mijn vorige stage had ik als voornaamste leerdoel het meekijken met een ondernemer met een eigen bedrijf. Voor mijn erg leerzaam, omdat ik op deze manier heb kunnen ervaren wat er allemaal bij komt kijken. Ik heb er voor gekozen om bij URBN mijn eigen doelen en ambities concreter te maken. Vandaar mijn doelen rond het starten van mijn eigan bedrijf. dscxz

Partners
-Jongeren maken de Stad (JmdS)
-Kunstbende Flevoland
-Kunstlink
-Poppodium Corneel
-Young Community
-SVOL (Porteum)
-FlevoMeer Bibliotheek
-BKL
-Lelystadse Uitdaging
-De Groene Sluis
-Jongerenwerk Lelystad
-Sportbedrijf Lelystad
-Sportservice Flevoland
Uitingen
-Twitter
-Facebook
-Instagram
-Website

Feedback

Leontien

NAVIGATIE
ontbreekt

OVER MIJ
ontbreekt

ALGEMEEN
• taal, gebruik spellingscontrole en laat iemand meelezen/nalezen
• teksthiërachie ontbreekt volledig, deel je tekst in in alinea's en zet er relevante koppen boven
• wissel tekst en beeld af
• laat zien dat je een vormgever bent ook in je blog
• vermeld de bronnen
• ik lees graag de feedback van Mark over deze blog

BLOG 1
• logo, laat het zien en vertel waarom het er zo uitziet
• wanneer is URBNVillage ontstaan
• wat is de functie van Mark
• laat voorbeelden zien van het werk wat gemaakt wordt
• met wie wordt er samengewerkt, zijn er externen die bijvoorbeeld de kleding drukken
• maak een impressie van de omgeving bij URBNVillage
• laat d.m.v. screenshots zien welke uitingen URBNVillage heeft: website, socials, huisstijlproducten, etc.
• benoem je dagelijkse werkzaamheden in relatie met de leerdoelen uit je PAP
• benoem de leerdoelen uit je eerste stage, geen de verschillen aan en geef aan of ze behaald zijn

Verbeter aan de hand van mijn feedback. Geef in het reactieveld aan wat je wel en niet (en waarom niet) hebt aangepast (kopieer mijn feedback en geef dit per punt aan). Gebruik een andere tekstkleur of -vorm in de tekst zodat ik de aanpassingen snel kan checken. Deadline 1 week na het stagebezoek.

Mark