Rhezza

Alle bloggen ↓

Keuzedeel Ondernemend Gedrag

[D1-K1-W1]
Opdracht 1a

◾Ik loop stage in het bedrijf URBN Village.
◾URBN Village is een jongeren centrum. Met als vizie door jongeren voor jongeren.
◾De bedrijfsvorm van URBN Village is een stichting.
◾Het meeste geld krijgt URBN doormiddel van fondsten en subsidies.
◾Mark Niebord is hier de eigenaar die alles regelt
◾In de organogram die hier is aangegeven kan je al mijn directe collega's zien.
◾URBN Village heeft niet 1 gemakkelijke branche waarin die in past. De branche bestaat uit talentontwikkeling/ vrijetijds ontwikkeling. Hierin is het gefocust op de volgende 4 punten: Kunst & cultuur, Onderwijs/ Educatie, Ondernemerschap en Persoonlijke ontwikkeling.
◾In de interview hieronder staat onderander ook kort de achtergrond van Mark Nieborg en Mathijs Duiker. Ik zal hier ook even kort vertellen over de achtergrond van Luke (mijn coach). Luke (22) begon zijn studie in gymnasium in de Arcus. Vervolgens heeft hij een opleiding aan de technische universiteit eindhoven gedaan. Hij was toen 19 jaar en zag dat die opleiding niet voor hem was. Voordat de zomervakantie er was ging hij al stoppen met die opleiding. Er was toen nog veel maanden over voordat hij zijn volgende studie zou doen. Hier heeft hij besloten om een eigen onderneming te doen. Toen hij dit voor 1 jaar deed heeft het niet echt uitgewerkt. Zijn volgende studie in ondernemingschap in Zwolle heeft hij na 3 dagen ook laten vallen. In de tussen tijd heeft hij nog een andere onderneming begonnen. Dit heeft hij voor 2 jaar gedaan totdat hij besloot dat dit ook niet werkte. Toen in januari 2020 heeft hij een bedrijf kunnen starten die is gelukt (Bloom). Ondertussen is hij hiermee al gestopt en heeft hij via Thijs (Zijn goeie vriend die ook in de interview te zien is) URBN Village ontmoet. Hij is hier nu full time mee bezig en ziet er veel potentie in.




Bron
Document 1
Document 2

Interview

Dit is een organogram van de huidige werknemers. - Klik op de foto om te vergroten.

Dit is een organogram van de soorten werknemers die URBN heeft. - Klik op de foto om te vergroten.

Hier staan de informatie die elke rol heeft. - Klik op de foto om te vergroten.

Opdracht 1b

Doorzettingsvermogen en lef hebben
Het printen en drukken van kleding. In het procces van de merchandise regelen Had ik helemaal geen idee hoe het werkt om kleding te drukken en printen. Dit heeft mij niet gestopt om het verder te proberen, maar juist meer gemotiveerd gemaakt om er verder naar te kijken.

Inititief nemen
Bij URBN Village heb ik een familly diner georganiseerd. Ik nam deze initiatief puur omdat het mij leuk leek om een werk uitje te hebben. Hier ging ik met 1 andere stagair koken en alles samen opruimen.

Family dinner - 21/05/2021

openstaan voor je omgeving
Ik kreeg vaker wel een opdracht op de dag zelf die ik moest uitvoeren bij URBN. Denk hierbij aan film, foto, bewerk of onderzoek opdrachten. Dit ging dan tussendoor of werd gemeld tijdens een stand up meeting.

bestellingen, kleding
Ik kreeg als opdracht om de bestellingen van de merchendise te plaatsen terwijl ik al bezig was met andere opdrachten.

Doelgericht zijn en plannen
Door het werken in notion kunnen wij hier goed plannen en doelgericht tenwerk gaan. Dit is omdat wij dan van iedereen zijn agenda kunnen zien. Waardoor wij gericht kunnen zien wanneer mensen tijd hebben of juist niet.

Notion, Planning
Dit is een screenshot van notion, de programma die we gebruiken om onze afspraken te maken.

Markt- en klantgericht
URBN Moet zijn deuren sluiten voor inloop. Maar zelfs dan hebben wij de mogelijkheid om met onze doelgroep te werken. Zo heb ik al met meerdere mensen gesproken die bij toeval URBN Village heeft gezien. Joel is een van die mensen die URBN bij toeval tegen kwam. Zo heb ik met hem gesproken over wat de vizie is van URBN en uitgelegd wat er hier gebeurd.

Onderhandelen en overtuigen
Als stagair zijnde overtuig je niet alleen klanten om te laten zien dat ze bij URBN passen. Zo heb ik ook mark overtuigd om kleding zelf te drukken. Hiervoor moest ik hem overtuigen om de apparaten te halen. Om hem te overtuigen heb ik een hele begroting gemaakt. In deze berekening kan je zien dat het voordeliger is om kleding zelf te drukken dan om het gedrukt te bestellen.

Het is mij gelukt mark te overtuigen een printer te kopen om designs op kleding te zetten. Hier is de printer te zien van sawgrass

Flexibel zijn
Doordat mijn interesses en vaardigheden heel breed zijn kon ik heel flexibel ingesteld worden. Zo kon ik gevraagd worden om te filmen, animeren, foto's bewerken of kleding designen. Dit heeft mij alleen meer geholpen om te zien waar ik beter in ben en waar niet.

colage, opdrachten
Dit is een kleine collage van de opdrachten die ik heb gemaakt. Hier zie je foto's die ik gemaakt en bewerkt heb, designs die ik gemaakt heb voor kleding en de begroting die ik heb gemaakt.

Beslissen en knopen doorhakken
Ik heb niet vaak beslissingen moeten maken of knopen moeten doorhakken. De meeste momenten dat ik dat moet doen is wanneer er veel opdrachten zijn en ik kies welke ik wel of niet kan maken. Hierbij moet ik goed beslissen welke opdracht prioriteit heeft en welke minder.

collage andere
Deze kleine collage is werk dat andere collega's hebben gemaakt. zo is hier wat foto's te zien die door de andere werd gemaakt en geëdit. Dit geld ook voor de kleding design die door de andere werden gemaakt.

Samenwerken en netwerken
In heel URBN gaat het om samenwerken en netwerken. Het mooiste van URBN is dat je van elkaar leert en op die manier samen ontdekkingen maakt. Buiten dat je van de mensen in URBN dingen kan leren hebben zij natuurlijk ook weer connecties waarvan je dingen kunt leren. Omdat je netwerken overal kan gebruiken en connecties altijd handig kunnen zijn vind ik dit ook het belangrijkste punt.

team, urbn
Hier is een deel van team URBN te zien die lekker buiten aan het werk is.

[D1-K1-W1]
Opdracht 2

Ik als stagair
Het is goed te merken dat ik mij anders op stel als stagair of werk zijnde dan als ik rustig in mijn comfort zone zit. Dit is goed te zien door de verschillen van de uitslag in de 360 feedback. Hierbij is duidelijk te zien dat luke (Mijn coach) en Mark (Mijn praktijk opleider) relatief hoger scoren dan Wendy, die mij voornaamste kent in mijn confort zone. Je merkt hier grote verschillen in alle punten behalve sociale orientatie. Zoals net ook aangegeven met samenwerken en netwerken vind ik netwerken de belangrijkste punt. Dit probeer ik ook zo vaak mogelijk te merken omdat je van iedereen wel kan leren. Sociale vaardigheden kan altijd van pas komen en handig zijn. In tegen stelling tot de andere punten die niet altijd noodzakelijk zijn (in mijn mening). Zo hoef je niet per se prestatiegericht te zijn als je een game bespeeld, zolang je maar geniet van dat moment.


Mijn vaardigheden
Na de feedback te hebben geännalyseerd is het gebleken dat mijn brede interesse een van mijn grote plus punten zijn. In de tabel van "ondernemersdenkstijlen" is goed te zien dat een pioneer het beste bij mij past. Een verkoper staat dan op een goeie 2e plaats. De reden hiervoor is door de grote flexibiliteit die ik heb. Het is makkelijk voor mij om aan verschillende projecten te werken. Mijn interesses zijn heel breed waardoor ik mijn kennis heel breed heb opgesteld.

Als je zo breed ingesteld word moet je wel openstaan voor je omgeving. Ik heb hier veel opdrachten moeten aannemen die last minute werden aangegeven. Jammer genoeg kon ik ze niet allemaal doen en heb ik sommige opdrachten aan collega's overgelaten. Hiervoor moest ik wel harde beslissingen nemen en kiezen welke opdrachten belangrijker waren.

[D1-K1-W2]
Opdracht 3

een van de problemen die URBN heeft op het moment is het financieel onafhankelijk zijn. Hiervoor heb ik het idee van een URBN Café. Door het op deze manier te doen kan je een probleem oplossen door je vizie als antwoord te gebruiken. De URBN Café word een soort ondernemings Café waarbij jongeren hun werk kunnen maken, "like minded people" kunnen ontmoeten en ondertussen wat erbij kunnen eten en drinken. Het idee is namelijk dat je als klant erin kunt groeien door van de mensen en evenementen te leren. Zo groei je in je skills en kennis.

[D1-K1-W3]
Opdracht 4

De doelgroep zal dan relatief hetzelfde zijn. Jonge ondernemers die verder willen groeien. Mensen tussen de 14-25 die wel bij een café zouden zitten. Hiervoor zijn wel een aantal benodigheden voor, zo heb je de volgende wel nodig:
-Vestiging
-Papieren/certificaten
-crew/collega's
-Apparatuur & meubels
-Reclame/marketing
-Geld



Vestiging

De beste plaats voor een URBN Café zou dicht bij een station zijn zodat het makelijk berijkbaar is voor de klanten. Als een student na school zin heeft om in de URBN Café te zitten hoeft hij/zij niet ver te reizen en kan er makkelijk naartoe komen. Deze loctie zou handig zijn op een plaats zoals Almere centrum. Dit is lekker dicht bij Amsterdam en ook relatief dichtbij van Utrecht. Het is ongeveer 20 minuten van amsterdam en 1 uur van utrecht. Dit kost gemiddeld €300/m2 per jaar. Met een oppervlakte van 200m2 kom je op €60.00,- per jaar (=300x200). Dat is €5.000,- per maand.

foto vestiging onderzoek
Deze onderzoek is gabaseerd op prijzen van Funda in Business 2021.



Papieren/certificaten

Er zijn minimaal 4 certificaten die je moet behalen om een café te openen. Dat zijn de volgende papieren:
-HACCP Certificaat
-Allergenen Certificaat
-SVH Diploma Sociale Hygiene
-BHV-draagpas

Zodra je in de horeca gaat zijn er bepaalde regels waar je je aan moet houden. In Nederland is er een warenwet waarin de regels staan. Elke horcabedrijf moet zich hier aan houden. De HACCP Certificaat is een certificaat die zich bezighoud met het bereiden en behandelen van eet- en drinkwaren. De Allergenen Certificaat spreekt al voor zich waarover dat gaat. Het is noodzakelijk zodra een klant vraag over de allergenen in je gerecht, dat je hier voldoende informatie over kan vertellen. SVH Diploma Sociale Hygiene is een certificaat om alcohol te kunnen serveren en voor algemene hygiene. Zonder deze certificaat is het niet toegestaan om alcohol te serveren. Dan als laast is de BHV-draagpas die ook vanzelf sprekent is. BHV staat voor bedrijfshulpverlening. Dit houdt in dat werknemers zelf georganiseerde hulp kunnen aanbieden. Een BHV is voor elk bedrijf wel een noodzaak en zorgt voor de veiligheid van je klant en werknemers.

Crew/Collega's
Als je een Café gaat starten heb je daar natuurlijk mensen voor nodig. Mensen die achter de bar staan om alles te maken, de kassa om alles op te nemen en iemand die dit allemaal serveert. Daarbuiten heb je ooknog mensen nodig voor administratie, marketing en eventuele onderhoud indien nodig. De loonkosten zullen hiervoor verschillen. Ik zal hier meer over schrijven in het kopje "geld".

Deze screenshot is deel van mijn onderzoek naar salarissen van horeca medewerkers.

Apparatuur
Zodra je de mensen op z'n plaats heb moet je ook de juiste apparatuur hebben om vervolgens alles te kunnen maken. Denk hierbij aan een koffiezetapparaat, kassa, ijsblokjesmachine, etc. Buiten het fijt dat het aangeschaft moet worden heb je ook onderhoudskosten. Als je alle benodigde apparatuur heb zal je ook meubulair moeten hebben. Voornaamste benoddigheden hiervoor zijn de stoelen/banken en tafels. De kosten hiervoor zal ik laten zien in het kopje "Geld".

Apparatuur URBN
Deze keuken van URBN op het moment kan veel verbeteringen oplopen vergelijken met de keuken die in de URBN Café zal komen.

Reclame/marketing
Elk bedrijf heeft een marketing nodig. Bij een URBN Café zou je daarom heel goed gebruik kunnen maken van social media om met de doelgroep te comuniceren. Dit is al bekend met de doelgroep en zou daarom ook natuurlijker aanvoelen. Zo maak je gebruik van instagram om deze doelgroep aan te spreken. Het is wel handig om de social media verder uit te bereiden. Door ook Youtube, Twitter en Tiktok actiever te gebruiken kan je een bredere doelgroep aanspreken.

Geld
Als je dit allemaal wilt realiseren heb je natuurlijk geld nodig. Bij elke kopje heb ik al een kleine berekening gemaakt voor elke onderwerp. Hiervoor heb ik een berekening gemaakt. Deze berekening zal niet volledig kloppen. Het is puur bedoeld als indicatie. De maand

berekening, URBN Cafe, excel
Deze indicatie is gebaseerd op de prijzen in almere 2021.

Uitvoering
Nu alles benoemd is wat nodig is moet er ook een plan van aanpak zijn. Hierin zal ik vertellen wat er moet gebeuren en op welke tijdsvolgorde. Dit is natuurlijk een lang procces dat gebeurd moet worden. Daarom is het een goed idee om de social media vanaf het begin al te starten zodat je al een community kan bouwen. Ook is het leuk voor de community zelf om het hele procces te zien, dit geeft meer binding. Zodra je begint met een pand zoeken kan je hele community dan mee kijken. Dit procces van een vestiging vinden zou van een maand tot een half jaar kunnen duren. Daarom is het handig om alvast je eisen te hebben zodat het makkelijk is om een pand te kiezen. De belangrijkste eisen is de locatie en prijs. Hiervoor heb ik iets gekozen in Almere Centrum. Zodra deze pand er is moet er een hele verbouwing komen om alle apparatuur met meubulair erin te krijgen. Dit procces is meestal wel sneller en zou niet langer duren dan een maand. Als dit klaar is kan de café open gaan.

Tweede stage

Blog 3 | Stage 2 | 21/05/2021

PAP
In blog 2 van mijn 2e stage heb ik al aangegeven wat voor overlap de opdrachten hebben met mijn PAP. Elke opdracht die ik vanuit URBN heb gekregen heb ik zodanig toegepast dat het op mijn PAP aansluit. Hierdoor zijn vrijwel al mijn werkzaamheden en taken dingen die aansluiten bij mijn passies en interesses. Ik heb het idee dat ik daardoor (extra) veel heb geleerd tijdens mij stage. Daar zou ik een hele uitgebreide lijst van kunnen maken! Per kopje heb ik aagegeven wat ik geleerd heb per opdracht. De belangrijkste punten die ik heb mee gekregen hier is het gehele proces. Concreet: dat ik vanuit niets een onderzoek moet doen, het vervolgens moet pitchen en alles in eigen handen heb. Dit is anders dan op school waarbij alle deadlines gegeven word met een lijst vol eisen. Ik merk dat ik het prettig vind om zelf, in overleg met anderen, een planning te maken met deadlines enz. Het zorgt er voor dat ik gemotiveerder ben voor het hele proces.

Conclusie pap
In mijn ogen heb ik al mijn doelen van de pap geslaagd. Elke onderdeel heb ik behandeld met een extra procces. Het kunnen filteren dat Mark had aangegeven is de enige leerdoel die meer aandacht mag hebben. Ik heb dit proberen te behandelen door veel verschillende dingen te proberen. Maar hierdoor heb ik alleen maar meer interesses door gekregen. Wel was er te merken welke onderdelen ik leuk vind als hobby en welke ik later als beroep zou willen uitvoeren. Op deze manier is de leerdoel goed behandeld. Mijn interesses zijn nogsteeds heel breed maar blijft nog allemaal haalbaar.

Gedragsaspecten
De laatste fase van de stage van Rhezza is alweer aangebroken. Wanneer we de 0-meting van de gedragsaspecten vergelijken met de 1-meting die onlangs is gedaan, is het meteen duidelijk dat Rhezza in vrijwel alles gegroeid is.

Een aantal punten zijn gelijk gebleven. Voor mij is het leuk om te zien dat de aspecten die te koppelen zijn aan de normen en waarden van Rhezza (belangstelling tonen, respectvol met elkaar omgaan, werktijden nakomen) niet slechts een sociaal wenselijke eerste indruk waren. Rhezza is als persoon een mooie toevoeging gebleken.

1 van die punten die ook gelijk is gebleven is het geven van feedback aan collega’s. Daarin kan Rhezza nog stappen zetten. Inzet, ideeën en motivatie zijn vaak goed, maar in het uitvoeren van taken lijkt Rhezza erg gericht op het succesvol afronden van zijn taak. Binnen duo’s of groepjes is er veel contact en laat Rhezza zien behulpzaam te zijn. Toch zou een kritische houding en relevante feedback geven een hele waardevolle toevoeging zijn aan Rhezza de professional.

Rhezza is, ten opzichte van de eerste indrukken, op geen enkel punt achteruit gegaan! Als persoon en als professional is Rhezza gegroeid en lijkt hij steeds meer op z’n plek. Dat zien we de afgelopen maanden ook terug in zijn houding.

Werkprocessen
In URBN wordt heel zelfstandig gewerkt. In overleg met coaches maak je een planning. Vervolgens ben je zelf verantwoordelijk voor het proces. Wekelijks bespreek ik dit met mijn coach of groepsgenoten. Je werkt natuurlijk ook in een team verband dus dat moet je goed kunnen comuniceren. Daarom heb ik hier een standart werk procces dat ik zelf fijn vind om te gebruiken.

B1-K1-W1]

Voorbereiding
Het is heel fijn om in het begin van het project vast te stellen wat er moet gebeuren. Daarom is het ook handig om in het begin deadlines en taken vast te stellen. Zo beginnen we met 1 week voorbereiden. Iedereen gaat in deze week dan een mood-/ styleboard maken en zijn/haar visie vorm geven. Vervolgens komt er dan een pitch. Iedereen kan de boards en visie presenteren. Met de hele Academy kiezen we vervolgens een richting.

[B1-K1-W2]

Planning
Zodra de voorbereiding klaar is word de planning gemaakt. We gebruiken Notion als onze gezamelijke agenda. Hierin kan iedereen zien wat hij/zij die dag, week of zelfs maand moet doen. Dit is ook handig omdat je direct de agenda van je collega's kunt zien. Waardoor je efficenteren met je tijd kan omgaan van jezelf en de tijd van je collega's.

[B1-K2-W1]

Realisatie
De uitwerking is een procces dat verschilt per opdracht. Zo zijn er verschillende programmas die gebruikt worden per opdracht. Ook zit er verschil in tijd, team en voorbereiding. In het algemeen heeft iedereen zijn/haar eigen opdrachten die gedaan moet worden. Maar

[B1-K2-W5] Dit is mijn mappenstructuur waarin ik al mijn opdrachten in bewaar.

Persoonlijke feedback

Rhezza is heel erg creatief en heeft een grote motivatie om gave projecten neer te zetten. Ik heb hem bij URBN heel erg zien groeien, zowel op gebied van creatieve skills als sociale skills. Rhezza gaat nog heel veel bereiken, dat weet ik zeker.
-Luke (coach)

Als eerste wil ik zeggen dat Rhezza echt een top gozer is. Hij kan goed werken, laat zich niet snel afleiden, maar toch is hij op het juiste moment altijd beschikbaar voor een praatje. Dit maakt hem simpelweg een fijne collega. Je hebt geen last van hem, maar het is wel gezellig! Wel heb ik enige discussie met hem gehad, maar dat ging vooral over After Effects en steen papier schaar, dus dat was eigenlijk alleen maar grappig.
Rhezza maakt mooi werk, en doet erg zijn best! Van mij krijgt hij een 10.
- Maren (Stagair)

Vragen Garcelle:

Wie ben jij en wat doe je bij URBN?

Ik Garcelle 18 jaar en ik ben een van de criative stagers van URBN ik vol geen event producer opleiding. Dus ik ben vooral bezig met dingen organiseren bonen en buiten URBN om.

Wie ben ik voor jou binnen URBN?

Rhezza is voor mijn een van de key points van URBN hij brengt een Helen fijne en calmen zweer binnen het team. En ik heb het gevoel dat ik bij hem terecht kan voor alles en dat is heel fijn. Ook ben jij een stukje thuisbasis Oo ene gekken manier ik weet gewoon dat als jij er bent ik Oo een goeden plek zit en het sws leuk ga hebben die dag.

Hoe vind je dat ik met de URBN-content bezig ben?

Natuurlijk zijn we nu aan het einde van de stage en snap ik wel dat het wat drukker is? maar zeker met de opstart van de Instagram van URBN was je heel druk met het ontwerpen voor de Merch. Het was heel leuk om jouw eigen creatiftiet in treug te zien. En je via dezen manier eigelijk beter te leren kennen.

En natuurlijk was jij het gezicht van de challenges hoe je zo veel hot saus heb gegeten blijft mij een raadsel maar het was heel leuk om te zien hoe je op ging binnen dit soort content binnen URBN.

Hoe zie jij mij binnen de academy, hoe functioneer ik binnen URBN?

Je beweegt heel soepel binnen het team. Je bent over het al gemeen heel vrolijk en positief. Je heb wel je eigen humor maar lucky for you I get that.

En veder ben je wel een klijne drifveer met veel ideeën. Maar het mooie is dat je ze ook gelijk uitvoert en het besten je help ook echt altijd mee.

Heb jij mij op professioneel vlak zien groeien? Zo ja, hoe?

Ik heb je met een stijgende lijn zien groeien. Neem bij voorbeeld je ontwerpen daar kreeg je aan het begin best wat feedback op maar dat het je goed opgevat en je hebt er ook echt wat mee gedaan.

En ook met je werk houden heb ik dat gezien. Dat je in het eerst nog echt opzoek was naar wat je wouw doen en hoe je aan de slag ging. Maar nu ben je er echt in gegroeid en ben dat is echt mooi om te zien.

Heb jij mij op persoonlijk vlak zien groeien? Zo ja, hoe?

En je ben heel erg gegroeid in je zelfstandigheid naar mijn weten. En ook in de manier van los komen in de groep denk ik en dan met namen je echt openstellen en dan niet zo zeer naar een persoon maar echt iedereen. En dat is heel leuk om te zien.

Wil je nog iets kwijt?

You my mate en ik zie je sws nog 100 procent en ik ben echt trots op je en jij mag ook echt grot op je zelf zijn.
- Garcelle (Stagair)

Feedback

Leontien

Hi Rhezza,

Leuk om te lezen wat je allemaal gedaan hebt, ik mis alleen de uitleg van hoe en waarom je iets doet en ik mis het ondersteunende beeldmateriaal. Je moet mij echt meenemen in het proces. Hierbij de feedback op blog 2 en 3:

ALGEMEEN (zie ook de blogopdracht op mamv.nl)
• Vermeld bij de titel met welke programma’s je hebt gewerkt en geef de duur van de opdracht aan
• Je koppelt de werkprocessen aan je gemaakte producten, bijvoorbeeld [B1-K1-W5] bij ‘Maakt een ontwerp’ [zie het beoordelingsformulier voor de codes]
• Je vertelt wat je hebt geleerd
• Je legt uit hoe je het gedaan hebt [ondersteun dit met afbeeldingen van de opeenvolgende versies, screenshots van of een video van handelingen in een programma]
• Je verantwoordt waarom je bepaalde keuzes hebt gemaakt
• Je vertelt welke feedback je tussentijds hebt gekregen en laat de aanpassingen zien [‘vóór’ en ‘ná’]
• Taal, gebruik spellingscontrole en laat iemand meelezen/nalezen
• Plaats bijschriften bij de afbeeldingen zodat ik weet waar ik naar kijk
• Gebruik relevante tussenkopjes, laat zien dat je vormgever bent
• Ik lees ook graag de feedback van Mark over deze blogs

BLOG 3
• Benoem per werkproces [zie beoordelingsformulier] wat je gedaan en geleerd hebt, bijvoorbeeld B1-K1-W5 Maakt een ontwerp: laat hier schetsen zien etc.
• Verzamel feedback van je collega's over jouw functioneren

Mark

Blog 2 | Stage 2 | 12/03/21

Mijn projecten
Hier bij URBN heb ik veel mogelijkheden gekregen om aan projecten te werken. Zo hebben we een spoor A en een spoor B. Spoor A houdt in dat je bezig bent met projecten voor URBN. Hierin maken we een koppeling met mijn skills en de doelen vanuit school. Je spoor B houdt in dat je bezig bent met projecten voor jezelf. Aan het begin van mijn stage heb ik een droom/ambitie uitgeschreven. Binnen Spoor B werk ik aan concrete stapjes om mijn doelen te behalen. Zo heeft elke stagair zijn eigen spoor A & B kunnen invullen. Werken met professionele en persoonlijke doelen komt overeen met je PAP van Mediacollege Amsterdam.

foto, rhezza

Spoor A & B
Voor mijn spoor A heb ik een aantal projecten op mij genomen. Zo heb ik aan de volgende projecten gewerkt:

  • Merchandise (Kleding)
  • Content (Video & Fotografie)
  • Branding
  • Magazine

Voor mijn spoor B heb ik gefocussed op 1 ding. Dat is mijn eigen kleding bedrijf (EZU clothing).

Spoor A

Merch (Kleding)
Het project voor de merch bestond eerst alleen uit de kleding designen [B1-K1-W5]. Alle vormgevers hebben een aantal designs gemaakt. De community kiest vervolgens welke 6 designs geproduceerd gaan worden. Hierbij kwam later ook het zoeken naar een leverencier voor de kleding en het puzzelen met de prints zo mooi mogelijk om de stoffen te krijgen. Dit bleek nogal een uitdaging te zijn! Ik heb erg veel geleerd door in de praktijk te oefenen. Met designs, bestandstypen, kleuren, de printer en de manieren van drukken.

Voorbereiding
Ik heb de designs gemaakt in Photoshop of in Illustrator. Elk design moet je kunnen verantwoorden waarom je denkt dat het bij URBN past. Hiervoor werd dan ook een pitch voor ingepland [B1-K2-W1]. Voor de voorbereiding hiervan heb ik al mijn designs in een mockup van een hoodie gezet. Hierdoor kan je direct duidelijk zien hoe het er uit zal zien zodra het geprint word. Er werd hier door de hele academy gekozen welke designs door gingen en welke niet. Deze meeting was bedoel voor een feedback. Zo had iedereen na die meeting nog een week de tijd om alles te verbeteren.

Design, URBN Village, Kleding, Merch

kleding
Vervolgens moesten we aan de slag met kleding drukken. We hebben er bewust voor gekozen om dit proces zelf vorm te geven ipv alles bestellen. Samen met 2 andere collega's kreeg ik de taak om dit te regelen. Hierbij moesten we een leverancier voor de kleding vinden. Daar waren natuurlijk een paar eisen aan verbondn. Buiten de prijs moesten we ook reking mee houden met kwaliteit. Hiervoor moesten we kleding zoeken van het merk "Gildan". Dit bleekt al een bekend merk te zijn met goeie kwaliteit. Vervolgens moesten we ook rekening houden met de leveringstijd. Nadat we veel leveranciers gebeld hadden waren er een handvol bedrijven die hieraan voldoen. Het koste ongeveer een week om deze informatie te regelen.

kleding, test, merch kleding, test, merch

print
Tot slot moest de print nog geregeld worden. Dit proces had een stuk soepeler gekund. Het is uiteindelijk wel gelukt. We hadden al een pers en plotter die klaar waren om gebruikt te worden. Er was alleen nog een printer nodig voor de prints zelf. Daarom ging ik eerst onderzoeken wat voor een soort printer we nodig hadden. Meeste informatie was online te vinden. Voor alle overige informatie ging ik bellen naar bedrijven die de printers aanboden. Zo kon ik duidelijk antwoord krijgen op alle vragen. Daar bleek uit dat we ook nog een speciale transfer folie nodig hadden.

Dit zou allemaal prima zijn... als we de juiste folie binnen zouden krijgen! De leverancier van de printer en papier had de folie verwisseld met een ander soort folie. Na veel bellen en communiceren bleek dus dat de folie verkeerd was. Dit was te zien doordat het er glad uit zag in de video. Na veel moeite was het uiteidenlijk dus wel gelukt. Van deze opdracht alleen al heb ik dus enorm veel van geleerd. Zo heb ik geleerd een pitch te houden, mijn visie te onderbouwen, communicatie & netwerken en wat ik het belangrijkst vind is het onderzoekend gedrag. Niet opgeven als het niet lukt, maar blijven proberen, dingen uitzoeken, vragen stellen en bellen.

Content (Video & Fotografie)
De content van URBN was het eerste waar we mee bezig gingen. Zo gingen we in de eerste week een grote brainstorm sessie houden. Hierbij gingen we denken over alle toffe ideeën die onze doelgroep leuk zou vinden. Groot voordeel; met de Academy zijn we zelf ook onderdeel van de doelgroep! Door goede content wordt de drempel lager om naar URBN te komen voor onze doelgroep. In de brainstorm sessie werd niks eruit gelaten. Alle ideeën, hoe gek dan ook, werden genoteerd. Na de brainstorm sessie gingen we filteren welke ideeën goed zijn/mogelijk zijn om mee aan de slag te gaan.

[B1-K2-W3]
Elke week gingen we dan ongeveer 2 challenges opnemen. Hiervoor heb ik dan gefilmd, in meegespeeld en zelfs 1 geëdit. Puur om te ervaren of ik dat leuk zou vinden.

[B1-K2-W4]
Dit valt allemaal te zien op de instagram van URBN Village. Ook worden er elke dag foto's gemaakt. Dit kan zijn van de ruimtes van URBN Village, de jongeren, behind te scene etc. Dit hele procces van content creeëren gaat altijd heel soepel. Vaak is er wel druk door de deadlines en doordat alles snel geüpload moet worden. Maar dit is allemaal haalbaar. Zeker met een team zoals URBN.

Branding
URBN had een nieuwe branding nodig. Dus het was aan de designers om met een moodboard te komen. Dit gingen we maken om een sfeer te creeëren. Hier kreeg je 1 week de tijd voor. Vervolgens werd het weer gepitched. Zo ging iedereen zijn/haar moodboard uitleggen en onderbouwen. Hierop ging de begeleider/coach van de branding vervolgens een definitief moodboard/ styleboard van maken. Zo heeft hij van alle aspecten die gepresenteerd waren een volledige moodboard gemaakt. Mijn moodboard heb ik gemaakt in Behance. Dit was een gemakkelijke manier om bijv. Pinterest afbeeldingen en projecten op te slaan. Ik vind het voornamelijk handig om op een nieuw platform op inspiratie te komen. Zo kan je op frisse, nieuwe ideeën komen.

branding moodboard, URBN
De meeste foto's die ik hier heb gekozen zijn foto's waarbij je het gevoel heb dat er geen regels zijn. Zoals de abstracte vormen, kleuren of positionering. De foto's die hier niet bij passen zoals de 2 foto's links boven heb ik gekozen omdat het mij een oud gevoel geeft. Hierbij zoek ik dan naar retro beelden.

branding moodboard, URBN

URBN Magazine
Er was al een tijdje het idee om een fysiek magazine uit te brengen voor URBN. 1 of 2x per jaar. Hierin worden dan interviews gehouden, jongeren in de Spotlights gezet en achtergrond informatie/ behind the scenes verhalen rond projecten en events verteld. Ook dit proces is begonnen met eerst een moodboard maken in Behance. Vervolgens gingen we dan een digitale schets maken in Indesign om te presenteren wat je idee is. Hier kregen we allemaal een week voor. Na die week hadden we een pitch om te laten zien wat ons gezamenlijke idee is. ten slot hadden we een planning gemaakt om deadlines te stellen wanneer alles af en gepresenteerd moet zijn. We zijn nu nog midden in het procces en zijn bezig alle onderwerpen in beeld te brengen. Het streven is om eind van de zomervakantie het magazine volledig af te hebben.

Voor de moodboard van magazine zocht ik foto's met veel scheurs en overlappingen. Het moest nogsteeds wel

Spoor B

Eigen onderneming
Ik ben een eigen onderneming begonnen onder de naam EZU Clothing. Zoals de naam al aangeeft is dit een kledingbedrijf. Hiervoor heb ik al veel moeten doen en ben ik nog met heel veel bezig! De eerste stap voor mijn onderneming was onderzoek doen. Denk hierbij aan onderzoek naar de doelgroep, naar leveranciers, apparatuur maar ook onderzoek naar het starten van een bedrijf. Een bedrijsplan schrijven, concurrentie zoeken en inspiratie vinden.

Toen dit zo goed als af was begon ik aan concept en design. Kijken wat voor soort design met wat voor style past bij de doelgroep. Ook ging ik kijken of ik de design zelf zou maken of laten maken. Op het moment ben ik bezig met het procces van de designs maken. Hiervoor heb ik mijn tekeningen op papier geschets en probeer ik het in photoshop te digitaliseren. Voor het concept gedeelte hiervan probeer ik dan 10 schetsen te maken. Van die 10 schetsen kies ik er 3 uit om te realiseren. Zodra dat gedaan is maak ik voor elke schets een moodboard. De volgende stappen zijn dan de designs uitwerken en realiseren. Zodra ze klaar zijn print ik ze op kleding en zal ik een fotoshoot houden. Dit is handig voor de website. Het is het beeld van EZU naar buiten. Ook zou ik deze foto's handig kunnen gebruiken voor de socials. Online wil ik me vooral richten op instagram, youtube, tiktok, twitter en discord. Dit zijn de platforms waar de doelgroepte vinden is. Vervolgens is het verplicht mij in te schrijven bij de KVK als ik orders via mijn website wil kunnen ontvangen.

Wanneer al deze stappen klaar zijn kan de verkoop beginnen. De punten waar ik op het moment tegen aan loop is de design en realisatie. Het designen van de kleding. De uiteindelijke designs vind ik nog lastig. Wat gaan de producten worden waarmee ik mezelf op de kaart wil zetten? Het andere lastige punt is het realiseren. Nu zit ik in het procces om nog te onderzoeken hoe je het beste kleding kan drukken. Zo heb ik verschillde folies geprobeerd, druk manieren en print manieren. In mijn Spoor A heb hier allemaal mee kunnen oefenen rond de merch van URBN. Vooralsnog elke keer vooruitgang maar nog net geen resultaat dat verkoopbaar is. Hiervoor ben ik afgelopen dinsdagen ook nog naar Mediacollege gegaan. Het proces is een mooie uitdaging, maar het gaat hoe dan ook lukken! Zodra dit allemaal is gelukt is alles te zien en vinden op mijn website (ezuclothing.nl).

persona, ezu clothing, spoor b moodboard, ezu clothing, spoor b

Conclusie
In de PAP heb ik meerdere dingen genoteerd. Zo heb ik er staan dat ik kleding zou willen kunnen designen. Ik had eerder al aangegeven dat het is gelukt en er zelfs meer van heb kunnen leren. Vooral door het onderzoekend gedrag. Ik merk dat ik dit ook heel goed voor mijn eigen onderneming kan gebruiken. Ik heb als 2e punt dat ik video's zou willen kunnen maken/ editen. Ik heb hiermee kunnen oefenen rond de contentshoots van URBN. Dit valt zoals eerder aangegeven te zien op de instagram van URBN Village. Dit was een leuke ervaring omdat ik het nooit op deze manier had gedaan. Zo merk ik wel goed dat dit echt een leuke richting is, maar niks voor mij. Ook dat is goed om te leren. Zo komen we bij het 3e punt dat Mark mij heeft gegeven, het filteren/ trechteren van vaardigheden. Dit is voornamelijk hadig in de praktijk later zodra ik mij meer moet specialiceren. Er was hier dan ook duidelijk te zien dat video's bewerken leuk is als eigen hobby maar niet als beroep. Ook heb ik ontdekt dat het onderzoeken en concepten bedenken juist goed bij mij past. Tot slot heb ik mijn eigen onderneming als laatste leerpunt. Hiervan heb ik wel het meeste van geleerd.

Feedback

leontien

Hi Rhezza,

Leuk om te lezen wat je allemaal gedaan hebt, ik mis alleen de uitleg van hoe en waarom je iets doet en ik mis het ondersteunende beeldmateriaal. Je moet mij echt meenemen in het proces. Hierbij de feedback op blog 2 en 3:

ALGEMEEN (zie ook de blogopdracht op mamv.nl)
• Vermeld bij de titel met welke programma’s je hebt gewerkt en geef de duur van de opdracht aan
• Je koppelt de werkprocessen aan je gemaakte producten, bijvoorbeeld [B1-K1-W5] bij ‘Maakt een ontwerp’ [zie het beoordelingsformulier voor de codes]
• Je vertelt wat je hebt geleerd
• Je legt uit hoe je het gedaan hebt [ondersteun dit met afbeeldingen van de opeenvolgende versies, screenshots van of een video van handelingen in een programma]
• Je verantwoordt waarom je bepaalde keuzes hebt gemaakt
• Je vertelt welke feedback je tussentijds hebt gekregen en laat de aanpassingen zien [‘vóór’ en ‘ná’]
• Taal, gebruik spellingscontrole en laat iemand meelezen/nalezen
• Plaats bijschriften bij de afbeeldingen zodat ik weet waar ik naar kijk
• Gebruik relevante tussenkopjes, laat zien dat je vormgever bent
• Ik lees ook graag de feedback van Mark over deze blogs

BLOG 2

Merch
• Welke designs zijn van jou
• Benoem de verantwoording van de keuzes
• Hoe heb je de pitch voorbereid, welke feedback heb je gekregen, wat zijn de conclusies
• Welk design ging door
• Welke technieken heb je gebruikt, wat was nieuw
• Laat het plan van eisen zien
• Laat voorbeelden van leveranciers zien
• Geef een overzicht van je onderzoek naar het printen
• Onderbouw je keuzes

Content
• Benoem de ideeën die uit de brainstorm zijn gefilterd
• Benoem de challenges
• Hoe was de aanpak bij het filmen, werd er een storyboard en script gemaakt, laat dat zien
• Laat het schema voor uploaden zien

Branding
• Moodboard: hoe heb je het aangepakt (uitgangspunt) en wat was het resultaat
• Hoe heb je de pitch voorbereid, welke feedback heb je gekregen
• Wat was het resultaat en welke conclusies trek je hieruit

• URBN magazine
• Laat het moodboard zien
• Verantwoord je keuzes
• Laat de digitale schets zien
• Hoe heb je de pitch voorbereid en welke feedback heb je gehad
• Laat de planning zien

SPOOR B
• Benoem je onderzoeksvragen
• Beschrijf hoe je het onderzoek gedaan hebt (literatuuronderzoek, enquêtes, interviews, etc.)
• Wat waren je conclusies uit het onderzoek (leveranciers, apparaat, doelgroep)
• Benoem het concept en laat het zien
• Laat je schetsen zien
• Laat de Photoshopbestanden zien en leg uit welke tools je gebruikt hebt
• Laat de moodboards zien
• Laat voorbeelden van het design zien
• Benoem de techniek met voor- en nadelen

Punten die niet verbetert zijn.
• Programma in titel vermelden. | Ik heb de programma's duidelijk in het verhaal zelf vermeld. Op deze manier hoef de titel er niet te druk uit te zien en loopt het verhaal goed door.
• Tijds duur in titel vermelden. | De tijdsduur heb ik al aangegeven in de verhalen zelf. De opdrachten gingen door elkaar heen. Hierdoor was het moeilijk om preciese uren te noteren van elke opdracht.
• Eisen van de merch. | Van Mark waren de eisen heel breed. Enige punt was dat het bij URBN moest passen. hierom heb ik het neit genoteerd. Ik heb wel voor mezelf eisen gesteld zoals dat alle aspecten (Kleur, vorm en sfeer) een betekenis hebben.

Mark

Blog 1 | Stage 2 | 12/03/21

Waar loop ik stage?
Ik loop deze periode stage bij URBN Village in Lelystad. URBN is de locatie voor jongeren om hun creativiteit en talenten verder te ontwikkelen. Mark Nieborg is de oprichter en eigenaar van URBN village. Mark is mijn eerste aanspreekpunt binnen URBN Village.


URBN Village
URBN Village is al in het voorjaar van 2018 ontstaan toen Mark Nieborg tientallen ideeën en wensen van jongeren ging verzamelen. Deze ideeën waren niet of nauwlijks te realiseren doordat de wensen te verschillend waren. Het ging dan voornamelijk om (indoor) sportfaciliteiten, muziekstudio's, ateliers & leer- en werkplekken.

In de zomer van '18 zijn er een aantal pizza-sessies geörganiseerd om te brainstormen hoe dit toch te realiseren zou zijn. Zo begon het eerst met onderzoek naar jongerencultuur. Vervolgens werden sleutelfiguren en (potentiele) ambasadeurs betrokken. Uiteindlijk in november van 2019 had URBN Village alles gereed om open te gaan en hadden ze een fysieke plaats voor URBN Village.

Doelgroep
De doelgroep van URBN Village is in principe jongeren tussen de 14 en 25 jaar (generatie Z). Generatie Z zijn de mensen geboren tussen 1995 en 2010. Iedereen is welkom bij URBN, maar de focus ligt vooral bij jongeren die bewust bezig willen met zichzelf ontwikkelen. Je hoeft niet perse heel erg goed te zijn in iets, maar je moet wel de motivatie hebben om met iets bezig te gaan. URBN is geen hangplek of buurthuis.

De dynamiek en verschillende invalshoeken van URBN komen terug in het logo. Hier zijn de 4 letters in andere kleuren met allemaal een shading naar een andere kant. Dit is gebaseeerd op het fijt dat elk persoon die bij URBN komt uniek is en anders dan andere. Op het logo is hier "URBN" ook duidelijk te zien in vergeleken met "village", dit ook omdat het vaak alleen "URBN" genoemd wordt.

Een dag in URBN
We beginnen de dag met een stand up om 9:45. Hierbij vertelt iedereen wat hij/ zij gaat doen die dag. Hier is dan mooi te zien of mensen elkaar kunnen helpen of aanvullen met de dingen die ze gaan doen. Zodra dat gedaan is gaat iedereen direct aan de slag met zijn of haar opdrachten. Zo hebben we verschillende opdrachten die hier uitgevoerd worden van kleding designen tot foto's maken of bewerken. Stagiairs zetten hun skills in om de doelen van URBN te bereiken, maar we krijgen ook alle ruimte om aan onze persoonlijke leerdoelen te werken. Vaak is er een overlap met de doelen vanuit de opleiding.

Leerdoelen
De leerdoelen die Ik heb staan voor deze stage verschillen nog al van elkaaar. Zo heb ik staan "Het designen van merch" Hiermee word bedoelt dat ik het design werk ga maken voor URBN met jongeren tussen de 14 en 15 als doelgroep. Daar zou ik ook graag het onderzoek willen doen voor de leveranciers.

Ook heb ik staan dat ik wil leren filmen en editten. Hierbij ga ik voornamelijk de dingen opnemen die achter de schermen gebeuren. Hiervan wordt dan een "weekly recap" gemaakt. Voor mij is het heel interessant om het volledige creatieve proces te doorlopen. Brainstormen, filmen, ondertitelen en editten.

Voor mijn eigen leerdoel heb ik het oprichten van een eigen kledingbedrijf. Hierbij komt van alles kijken, dit is natuurlijk een hele breed leerdoel. Zo ben ik bezig met onderzoek naar branding, mijn doelgroep, een swot analyse en nog veel meer.

Ik zie dit onderdeel als afgerond zodra ik mijn kleding & designs ingekocht heb, mijn website online staat, ik bij de kvk ingeschreven sta en ik klaar ben voor verkoop.

Het leerdoel dat Mark mij heeft gegeven is het kunnen filteren en trechteren van sterke en zwakke punten/ vaardigheden. Dit komt voornamelijk doordat Mark ook inziet dat mijn interesses heel breed zijn. Dit valt ook te zien in mijn PAP, Zo wil ik kleding designen, filmen, fotograferen, editten van zowel foto als film, het oprichten van mijn eigen bedrijf en nog veel meer.

Vorige stage
Op mijn vorige stage had ik als leerdoel het kunnen vertalen en verwerken van wat een opdrachtgever/ klant zou willen. Dit heb ik bij URBN goed kunnen gebruiken voor bijvoorbeeld het filmen & fotograferen en het editten. Dit leerdoel is heel anders dan de leerdoelen die ik bij URBN heb opgeschreven,

Zo gaat het hier om communiceren met klanten en ben ik meer naar de creative richting op gegaan bij URBN. Ook heb ik bij mijn eerste stage genoteerd dat ik zou willen kunnen netwerken, dit is voornamelijk handig voor mijn eigen bedrijf of mogelijke werkgevers. Zo moet ik kunnen communiceren met een leverancier, fabrikant of potentiele klanten.

Mijn vorige stage had ik als voornaamste leerdoel het meekijken met een ondernemer met een eigen bedrijf. Voor mijn erg leerzaam, omdat ik op deze manier heb kunnen ervaren wat er allemaal bij komt kijken. Ik heb er voor gekozen om bij URBN mijn eigen doelen en ambities concreter te maken. Vandaar mijn doelen rond het starten van mijn eigan bedrijf. dscxz

Partners
-Jongeren maken de Stad (JmdS)
-Kunstbende Flevoland
-Kunstlink
-Poppodium Corneel
-Young Community
-SVOL (Porteum)
-FlevoMeer Bibliotheek
-BKL
-Lelystadse Uitdaging
-De Groene Sluis
-Jongerenwerk Lelystad
-Sportbedrijf Lelystad
-Sportservice Flevoland
Uitingen
-Twitter
-Facebook
-Instagram
-Website

Feedback

Leontien

NAVIGATIE
ontbreekt

OVER MIJ
ontbreekt

ALGEMEEN
• taal, gebruik spellingscontrole en laat iemand meelezen/nalezen
• teksthiërachie ontbreekt volledig, deel je tekst in in alinea's en zet er relevante koppen boven
• wissel tekst en beeld af
• laat zien dat je een vormgever bent ook in je blog
• vermeld de bronnen
• ik lees graag de feedback van Mark over deze blog

BLOG 1
• logo, laat het zien en vertel waarom het er zo uitziet
• wanneer is URBNVillage ontstaan
• wat is de functie van Mark
• laat voorbeelden zien van het werk wat gemaakt wordt
• met wie wordt er samengewerkt, zijn er externen die bijvoorbeeld de kleding drukken
• maak een impressie van de omgeving bij URBNVillage
• laat d.m.v. screenshots zien welke uitingen URBNVillage heeft: website, socials, huisstijlproducten, etc.
• benoem je dagelijkse werkzaamheden in relatie met de leerdoelen uit je PAP
• benoem de leerdoelen uit je eerste stage, geen de verschillen aan en geef aan of ze behaald zijn

Verbeter aan de hand van mijn feedback. Geef in het reactieveld aan wat je wel en niet (en waarom niet) hebt aangepast (kopieer mijn feedback en geef dit per punt aan). Gebruik een andere tekstkleur of -vorm in de tekst zodat ik de aanpassingen snel kan checken. Deadline 1 week na het stagebezoek.

Mark

Eerste stage

Gedrachtsaspecten, Mediacollege formulier PAP, Persoonlijke ActiePlan, Mediacollege formulier

Blog 3 | Stage 1 | 25/12/20

Leerdoelen
In mijn stage heb ik goed geleerd hoe je opdrachten binnen kunt krijgen en waar je op moet letten. Hierbij speelt netwerken een grote rol. Natuurlijk moet je goed jezelf verkopen en laten zien wat je kan. Daarbij is een duidelijke portfolio natuurlijk belangrijk. Als je je portfolio gaat vullen dan is het belangrijk dat je het juiste werk laat zien. Voor het werk dat je laat zien is het belangrijk dat dat een toegevoegde waarde heeft. Hierbij moet je dus een goeie reverentie en basis hebben waarop je werk gemaakt is.

Vervolgstage
Mijn vervolgstage is bij URBN Village. Dit bedrijf in Lelystad heeft heel veel verchillende opdrdachten. Ik verwacht hier veel te leren over verschillende vakken. Het lijkt mij dan voornamelijk handig om hier mijn netwerk te vergroten en toe te passen. Mijn voornaamste doel hier is om meer inzicht te krijgen in wat ik wil gaan doen. Doordat het zo'n breed bedrijf is kan ik goed kijken waar mijn interesses meer liggen en waar ik beter in ben.

Blog 2 | Stage 1 | 27/11/20

Dit heb ik gedaan.

Ik ben bezig geweest met een project om een portfolio website te maken. Hiervoor heb ik Brackets gebruikt. Ook gebruik ik Illustrator voor de illustraties die gemaakt moeten worden. Voor deze project had ik eerst 2 weken genomen. Dit duurt natuurlijk langer maar ik kan er ondertussen altijd nog aan werken. Er zijn ook opdrachten die ik van hem krijg. Dit zijn voornamelijk onderzoeks opdrachten. Hierbij moet ik dan geschiedenissen of concepten bekijken.

Ontwerp
Ik was eerst begonnen met het ontwerp. Zo heb ik eerst een styleboard en moodboard gemaakt. Hierin kan je goed de sfeer zien. Ook is het handig om snel op ideeën te komen. Hierdoor kon ik al direct meerdere schetsen hebben.

brainstormen
Nadat ik mijn schetsen, moodboard en styleboard gepresenteerd had gingen we brainstormen. Dit deden we om te kijken wat goed was en wat weg moest. Zo hebben we ook meerdere ideeën kunnen toevoegen die we later eventueel kunnen toepassen.

Realiseren
Nadat we een goed concept hadden ging ik het realiseren. Zo heb ik buiten html en css ook getest met javascript. Hiebij heb ik veel nieuwe dingen kunnen leren dat ik later in andere projecten zou kunnen gebruiken. Er waren ook dingen die minder goed gingen bij het realiseren. Zo wou ik dat er geluids effecten afspelen als je een tab opent of een knop klikt. Dit was jammer genoeg nog niet gelukt.

Geleerd
Ik vind dit wel een leuke opdracht, omdat ik veel nieuwe dingen kon uitproberen. Zo heb ik hier kunnen spelen met javascipt en geluiden. En heb ik veel kunnen leren van het vertalen van opdrachten. Je moet eerst goed comuniceren wat de plan is voordat je het uitwerkt. Dan merk je al dat vanaf het ontwerp fase waarbij je, je styleboard maakt er al veel gecomuniceerd moet worden. Dit is heel anders dan de projecten op school, waarbij je alles zelf kan bepalen en niet veel hoeft te comuniceren met een docent of opdrachtgever. Daarbuiten heb ik van mijn onderzoeksopdrachten veel geleerd over een bedrijf starten en onderhouden. Hierbij heb ik voornamelijk geleerd over netwerken, georganiseerd werken en het krijgen & behouden van klanten.

werk, blog 2, codes werk, blog 2, codes
werk, blog 2, web werk, blog 2, web
rhezza, blog 2, web rhezza, blog 2, web

Blog 1 | Stage 1 | 02/10/20

Hier ben ik?

Mijn eerste week van stage liep ik bij Webheld. Dit is een bedrijf die zich bezig houdt met het ontwerpen, onderhouden en verbeteren van websites. Het is een hele gezellige werkplaats. Maar vanwege de lange reistijd werd het heel snel te vermoeiend voor mij. Bij de eerste week van stage probeerde ik al te verplaatsen van stage. Na even hard zoeken en proberen is het uiteindelijk wel gelukt. Ik liep sinds 13 september stage bij een ZZPer. Stefan Meutstege Sounddesign is een bedrijf die zich bezighoudt met geluid van films en series. Dit is meer gericht op het vakgebied van motiongraphics.


Stefan Meatstege Sounddesign

Stefan Meutstege is de directe eigenaar en mijn praktijkopleider. Wekelijks heeft hij een vergadering met bedrijven. Hij richt zijn diensten alleen op films en series. Zijn doelgroepen zijn dan ook producers die deze films en series maken. Zo heeft hij voor grote films en series gewerkt zoals Game Of Thrones, Aladin, Soof en nog veel meer. Als sound designer moet je dan ook met veel verschillende bedrijven kunnen samen werken. zo werken we ook samen met PostaBV. Zij verhuren studio's en geven dan ook soms opdrachten. Het bedrijf krijg de meeste klanten dan ook door mond tot mond reclame en de imdb website. Deze website gebruikt hij als een portfolio. Hierin zie je zijn werk met alle informaties die je nodig heb.

logo, webheld
Het simplistische logo van Webheld
Logo, Stefan, Meutstege, Sound, Design
Dit logo van stefan meutstege sound design met een iconisch beeld van een cassette tape.
organigram, Stefan, Rhezza, Stage
omgeving, werkplek omgeving, werkplek omgeving, werkplek